Våran semester

 

Tjolahopp, tänkte försöka sammanfatta våran lilla semester lite grann.


Måndag -
Jag jobbade till kl 19, då kom jimmy & vilda och hämtade mig. Han hade packat i bilen så vi åkte direkt. Innan vi åkte till leksand åkte vi förbi mora en sväng, sen förbi sollerön där farmor, farfar och wilma va. Efter det åkte vi till stugan i leksand. Självklart blev det massa problem när vi kom fram till grusvägen som leder ner till stugan. Bommen va låst och vi hade ingen kod till låset. Jimmy ringde ett nummer men fick inge svar.. Inget att göra åt det, så då tänkte vi ta en gammal skogsväg som leder ner mot stugan. Självklart tog vi FEL skogsväg, inte den som är okej att köra på utan vi tog en riktig off road-väg. Gah det small som fan under bilen och jag trodde verkligen våran nya bil skulle paja och att vi skulle bli fast mitt ute i skogen kl tolv på natten. Konstigt nog kom vi fram nästan hela vägen, när det va typ 3 meter kvar till grusvägen så kör vi fast i ett dike utav bara helvete. I nästan en timme höll vi på. Jimmy tog domkraften i bilen och hissade upp bilen och la plankor under hjulen flera gånger. Tillslut kom vi upp efter många om och men! Efter det tumultet kom vi äntligen fram till stugan, då flyttade jimmy all ved från vedbon till utanför stugan, där fick den ligga över natten för dagen efter skulle den klyvas.


Tisdag -
Vi gick upp typ klockan halv 7 på morron, aptidigt! Jimmy började klyva veden, och jag började klippa gräset. Och det va inte lite gräs, det va som en hel skog där, de va gräs och växter upp över knäna. Men jag kämpade på tills mina armar och ben knappt orkade längre. Så jag gjorde hela gräsmattan plus lite till. När jag nästan va klar va jag så slut i mina armar så jag orkade knappt dra i snöret till gräsklipparen, eller gå för mina ben vek sig, mowahah. Sen ska jag även tillägga att jag fick träningsvärk, den höll i sig i flera dagar. Det är till att vara vältränad ;)

Haha just ja, ska berätta om paddan. När jag nästan hade klippt klart gräset, så hoppade en fet padda förbi. Jag vråla rätt ut när jag såg att det rörde sig -rädd för ormar-, sen såg jag paddan. Då hämtade vi vilda och lät henne kolla på den och lukta på den. Då satt hon sig ner och det börja rinna dräggel ur munnen. Är du sugen på den frågade jag vilda (tänkte att dom kanske är som hundar och börjar dräggla om de ser nå gott). Sen började det forsa vitt skum ur käften på henne och då kom jag på, FAN DOM ÄR JU GIFTIG! Jag tog vilda och sprang in i stugan och sköljde hennes mun med vatten. Hon drägglade lite till sen slutade det. Puh fan va rädd jag blev.. De va inte lite skum för forsade ut.


Onsdag -
Då sov vi lite längre iaf, sen gick vi ut för att arbeta lite till. Jimmy sågade ner några björkar, tror det blev 4 stycken. Sen klyvde han upp alla dom. Samtidigt som han klöv veden så staplade jag upp den inne i vedbon. Nu är det fullt med ved där inne som är på torkning så det finns till nästa sommar. Jag försökte också klyva en liten vedstubbe och jag kan ju inte säga att det gick bra. Höll på skitlänge innan jag klyckades klyva den jäkeln, missade och höll på o träffa mig själv i benet med yxan en gång också, haha. Jimmy är duktig, skulle jag ha klyvt allt som han gjorde i stugan så skulle det ta mig ett år, om jag kämpade på non-stop. Vilda har myst som tusan i stugan, hon har älskat att vara där ute.

Sen på kvällen efter vi jobbat klart rodde vi ut på sjön och badade lite. De finns ingen dusch så man får tvätta sig i sjön ;P Senare på kvällen pratade vi med jimmys moster som skulle komma på torsdagen men det hände en grejj så dom kunde inte komma. Då bestämde vi oss för att åka till orsa istället. Så vi packade in allt i bilen och for dit. Klockan 10 checkade vi in på Orsa camping för att övernatta i tält :P Vi drack lite sen gick vi ner på orsa, det va orsayran men de va väl inget spec. Va inte direkt mkt folk heller. Vilda stackarn fick också följa med ner, men hon va rädd så vi gick hem rätt fort igen. Sen sov vi i tält, det va mys J Vilda va duktig också, inget gnäll från henne utan hon finner sig i typ allt.

Torsdag - Då packade vi ihop på campingen och åkte till jimmys farfar. De va alldeles för dyrt att bo på campingen i tält. Vi drack lite då också, gick ner på orsa men där va det dött. Sen gick vi till restaurangen på campingen och drack en cider och där va det lika dött, kanske pga att det spöregna. Sen satte vi oss på dansbanan och drack lite öl innan vi knatade hemmåt för lite mys.


Fredag -
Vi spelade äventyrsminigolf på campingen, de a skitkul :P Måste erkänna att jimmy vann, med 5 poäng, gissa om han är nöjd? J På kvällen gick vi ner på orsa camping, vi satt oss på stranden i solen och drack öl & cider. På kvällen blev det lite mer folk så de va skoj. Vi blev upphämtad av en raggarbil och fick skjuts av den för att hämta en flaska sprit som låg i våran bil. Sen åkte vi tillbaka till campingen och fortsatte festa där.


Lördag -
Vi hade nu druckit måndag, tisdag, onsdag, torsdag och fredag så nu va vi rätt sliten. Vi bestämde oss för att åka tillbaka till stugan i leksand för en myskväll. Först åkte vi och hälsade på jimmys pappa. När vi kom tillbaka duschade vi sen packade vi ihop allt vårat och åkte till stugan. När vi kom dit åkte vi ut i båten på sjön och fiskade. Jag metade och jimmy kasta kastspö. Vi fick båda en abborre :P När vi fiskat klart tände vi upp en eld i stugan och grillade korv, sen myste vi innan vi la oss och sov. Vilda va glad att vara tillbaka i stugan, där trivs hon som tusan


Söndag -
När vi vaknade trodde vi att klockan va typ 7-8 på morron, sen såg vi att klockan va halv 1, gah! Då vi tände upp en liten brasa och käkade frukost, sen packade vi ihop och åkte till mora. Där hämtade vi R och P som skulle med hem till sandviken. Vi bogserade även hem våran saab som står där, och de va inte det roligaste! JAG fick sitta i saaben och bli bogserad i över 20 mil. I spöregn, en kall bil och nästan inget batteri så man kunde använda vindrutetorkarna eller få lite värme. Jag hade pyttelite batteri så när det verkligen va nödvändigt så satt jag på tändningen och lät vindrutetorkan gå ett halvt varv så jag kunde se ut genom rutan, sen fick jag stänga av tändningen ingen på en gång för att inte göra slut på batteriet. Sådär höll jag på huur länge som helst, sen tog batteriet slut. Då stannade vi och bytte batteri i bilarna. Tack och lov va det batteriet fullt så jag kunde ha vindrutetorkarna på nästan hela tiden. Innan batteribytet blev jag fan rädd ibland, jag såg inte ett skit genom rutan, varken bilen framför eller vägen, hah. Ett under att man överlevde. Jag satt med en filt och ett täckte runt mig, de va askallt i bilen, burr. Och stackats vilda åkte med mig, hon låg mest på hatthyllan och tvättade sig J Det tog nästan 6 timmar att åka hem! När vi kom in i sandviken trodde jag inte det va sant, de va så skönt.


Nu har ni fått ett jäkla långt inlägg, det är säkert en massa stavfel och så men jag orkar inte läsa igenom och kolla. Nu har ni fått läst lite om vad vi har gjort på våran familjesemester i dalarna. Har väl inte skrivit allt men jag pallar inte att skriva nåmer. Det har varit riktigt skoj att komma ut och gjort lite saker i sommar. Vi tänkte åka på orsa börnpark och leksand sommarland också, men det får vi göra sen. Tiden rinner ju iväg så fort, likaså pengarna.

Bilder kommer sen om jag orkar lägga upp nån dag!


.:Nypan:.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0