Vecka 22



Tiden rinner iväg, jag är i vecka 22 nu. 22+5 för att vara exakt.


BEBISEN
Nu väger fostret cirka 360 gram och är ungefär 27 centimeter långt från hjässa till häl. Ögonbryn och ögonlock är fullt utvecklade och fingertopparna täcks av naglar.

”Små grytor har stora öron”: Nu kan bebisen höra vad du säger eller sjunger. Vissa studier pekar på att att nyfödda barn suger kraftigare om de lyssnar på en saga de hört ofta i livmodern. Om du vill göra din egen ”vetenskapliga” undersökning, kan du välja en bok du tycker om och läsa den högt. Det är klokt att välja något du inte kommer att tröttna på i brådrasket, eftersom det kan bli en storfavorit som du får läsa många, många kvällar framöver...

Din bebis blodcirkulation är nu komplett och helt fungerande. Navelsträngen fortsätter att växa och bli tjockare alltmedan blodet strömmar med avsevärd kraft igenom för att förse bebisen med syre och näring. Moderkakan är nu nästan lika stor som bebisen. Storleken kommer att fördubblas under andra halvan av graviditeten.

Nu mognar de olika organen. Matsmältningssystemet fungerar redan på ett grundläggande sätt och bebisen kan svälja fostervatten och ta upp vatten och socker och sedan göra sig av med restprodukterna. Denna mekanism är en förberedelse på livet utanför livmodern.

I blodet finns det redan ett stort antal röda blodkroppar, och vita blodkropparna börjar att bildas. I munnen börjar små smaklökar att bildas på tungan.



DU
I princip alla kan nu se att du är gravid! Din livmoder borde nu kännas ungefär 2 cm ovanför din navel. Du har antagligen ökat 4-7 kg i vikt och allteftersom bebisen börjar bilda sina fettreserver kommer också din vikt att öka. Under de kommande 10 veckorna kommer du att gå upp ungefär hälften av den totala viktökningen under hela graviditeten.

Du kanske också märker av en ökad aptit eftersom du behöver 500 kcal mer per dag för att försörja din ökade ämnesomsättning. Det är bra att undvika mat som innehåller mycket fett, socker och kalorier, och istället äta frukt, grönsaker, spannmål och anndra naturliga baslivsmedel.

En del upplever ovanliga starka begär efter mat, och även efter sådant som inte är mat; såsom cigarettaska, kol och öl. Bli inte förvånad om dina ben svullnar upp under dagen. Detta kan avhjälpas genom att sätta fötterna i högläge någon eller några gånger under dagen. Blir svullnaden kraftig så bör du genast kontakta barnmorskan eller läkare för kontroll; särskilt om du har andra symptom så som huvudvärk och flimmer för ögonen.



Hur mår jag då? Jo jag mår kanonbra. Är inte direkt nå hungrigare. Cravings? Jo jag har nog fått ett, apelsiner! Det duger inte att skära dom i klyftor, nej jag måste skala hela och dela den i klyftor. Mmm det är sååå gott. Äter fler st varje dag :P Synd bara att det är så tråkigt att skala dom. Clementiner är inte lika gott, nej nej det ska vara krångliga apelsiner. Jag får ont i ryggen om jag håller igång för mkt, jag är lättväckt och har svårt att somna om. Rätt drygt eftersom jag fortfarande måste gå upp minst en gång om natten för att pissa, och när jag gjort de ligger jag vaken fler timmar, drygt! Jag känner bebisen varje dag, ibland kan jag till och med se när den sparkar på utsidan av magen <3 :)





Kommentarer
Postat av: eva

Va häftigt jag var okså galen i apelsiner när jag gick med Jimmy:)

Önskar er en mysig kväll:)

kramiz

2011-01-08 @ 16:51:57
URL: http://keltisk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0