Vecka 38



Vecka 38, 37+6(idag) för att vara exakt.


image




Du anses nu vara fullgången och hos bebisen utvecklas de sista detaljerna. Den är nu omkring 49 cm från huvud till tå och väger c:a 3 kg. Under denna veckan kommer din bebis sannolikt att sjunka ned och fixeras med huvudet i ditt bäcken. Om det inte är din första graviditet så kan fixeringen komma senare. Du kommer förmodligen känna en viss lättnad när bebisen sjunker ned och trycket på dina revben lättar, medan å andra sidan trycket på din livmoder, bäcken och blåsa ökar så att ditt behov att kissa kan öka, samtidigt som vissa upplever smärta i ljumskar och ben.

Forskning har visat att stresshormoner kan påverka bebisen, så se till att koppla av, ha kul och ta det lungt.

Många bebisar har nu huvudet fullt av hår som är ungefär 3,5 cm långt. Men det behöver inte ha samma färg som ditt – mörkhåriga par kan bli överraskade av nyfödda bebisar mer blont eller rött hår och ljushåriga föräldrar kan få bebisar med mörkt hår. Och så finns det förstås bebisar som inte har något hår alls.

Denna vecka fäller bebisen det mesta av den duniga kroppsbehåring som kallas lanugo(som den haft sen vecka 26) och fosterfettet vernix caseosa (det vaxliknande fettlager som skyddar bebisens hud i fostervattnet) börjar försvinna, även om något kan finnas kvar vid födseln. Bebisen sväljer bådadera tillsammans med andra utsöndringar, och detta ligger kvar i tarmen tills bebisen är född. Barnbeck, som detta kallas, är grönsvart och blir bebisens första avföring.

Bebisen är fullt utvecklad och är egentligen redo att födas, men växer fortfarande och bildar mer fett, upp till 15 gram om dagen. Om detta är din första graviditet så är det vanligt att förlossningen sker närmare 40 veckor eller kort där efter, medan om det inte är ditt första barn så är det mer sannolikt att du föder tidigt. Se till att väskorna är packade!




Jag mår kanon, har lite ont i fötterna på morron bara men det försvinner fort när jag rör på mig. Jag har fått för mig att bebisen kommer ha rött hår =/ Fråga mig inte varför, hah. Fast egentligen tror jag nog att den kommer ha mörkt hår :) Packa bb-väskan, ja det va ju lättare sagt än gjort. Jag har packat i lite grann, kläder till bebisen, kamera och lite annat smått och gott. Kläder till mig får jag packa i när vi åker. Jag menar jag går ju bara omkring i myskläder typ, och skulle jag packa ner det jag fortfarande kan ha nu, då har jag ju inget att ha på mig om dagarna. Nej det får packas när det är dags.






Kommentarer
Postat av: Sara Danielzon

Du ska vara glad att du bara fått för dig att bebisen kommer ha rött hår.. jag har fått för mig att våran bara kommer ha ett öga! Haha det är min ABSOLUT största mardröm just nu.. Kram och hoppas allt är bra!

2011-05-02 @ 22:37:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0